سپتامبر 29, 2022

مقایسه فنی پژو 2008 و رنو کپچر


بزرگی شاسی‌بلندها و کوچکی هاچ‌بک‌ها، طراحان خودرو را بر آن داشت تا دست به طراحی خودرویی بزنند که میانه هردو بوده و طرفداران هر دو کلاس را راضی کند. خودروهای نیمه شاسی‌بلند، از همان ابتدای عرضه با استقبال عجیب خریداران مواجه شده و شرکت‌های معتبر خودروسازی را به عرصه رقابت کشاند. پژو 2008 و رنو کپچر دو خودروی فرانسوی عرضه‌شده در این کلاس هستند که به دلیل کیفیت مناسب ساخت، قیمت مناسب و طراحی جذاب در بازارهای جهانی موفق عمل کردند. در ایران نیز ایران‌خودرو با خرید حق مونتاژ هردو رقیب و کشاندن آن‌ها به عرصه رقابت بازار داخلی، طرفداران هردو برند را به‌سوی خود کشانده و وارد بازار رقابت نیمه شاسی‌بلندها شد. در این مقاله به معرفی و مقایسه رنو کپچر و پژو 2008 می‌پردازیم تا شما را از سردرگمی میان این دو محصول محبوب ایران‌خودرو برهانیم.
مقایسه طراحی

اگر نگاهی به رنج سنی مشتریان رنو کپچر و پژو 2008 بیندازیم، با عددهای متفاوتی برخورد خواهیم کرد. این موضوع به این معناست که طراحی بیرونی هر دو خودرو نه رسمی و نه اسپرت است. استفاده از خطوط برجسته‌تر در پژو 2008 ظاهری اسپرت‌تر به آن بخشیده است اما رنو کپچر به خودروهای شاسی‌بلند نزدیک‌تر است. هرچند که به دلیل پهنای بیشتر خودروی کوچک‌تری به نظر می‌رسد اما ارتفاع بیشتری از پژو 2008 دارد. همچنین امکان انتخاب رنگ سقف ویژگی است که خریداران جوان رنو کپچر را بیشتر از پژو 2008 به هیجان می‌آورد.
طراحان پژو 2008 تلاش کرده‌اند که اسپرت بودن آن را در داخل خودرو نیز به نمایش بگذارند. هرچند که تفاوت چندانی در طراحی فضای کابین دو خودرو مشاهده نمی‌شود، می‌توان گفت پژو 2008 طراحی داخلی موفق‌تری داشته است. هماهنگی بیشتری در داخل این خودرو به چشم می‌خورد و از المان‌های به‌روزتری استفاده شده است. اما رنو کپچر فضای راحت‌تری برای سرنشینان عقب فراهم کرده و شاید به همین دلیل دارای صندوق‌عقب کوچک‌تری است. بااین‌حال اگر به مسافرتی دو نفره می‌روید و قصد دارید وسایل زیادی را با خود ببرید، با خواباندن صندلی‌های عقب رنو کپچر می‌توانید حجم صندوق را از 337 به 1235 لیتر افزایش دهید. این کار حجم صندوق 410 لیتری پژو 2008 را به 1400 لیتر افزایش می‌دهد.
مقایسه مشخصات فنی

برخلاف ظاهر در داخل این دو خودروی فرانسوی خبری از شباهت نیست. رنو کپچر با بهره‌گیری از موتور 1200 سی‌سی توربوشارژ با 4 سیلندر قدرت و گشتاوری برابر با 120 اسب بخار و 190 نیوتن متر تولید می‌کند. پژو 2008 با وجود استفاده از موتور یکسان با حجم بیشتر (1600 سی‌سی) قدرتی مشابه رنو کپچر و گشتاوری برابر با 160 نیوتن متر تولید می‌کند. هردو خودرو از گیربکس 6 سرعته و اتوماتیک استفاده می‌کنند. گیربکس رنو کپچر دو کلاچه بوده و به کمک سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو تجربه شتاب 10.9 ثانیه و حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعت را برای رانندگان خود رقم میزند. استاندارد آلایندگی این خودرو از نوع یورو 5 بوده و دارای باک 50 لیتری است. بنابراین پس از پیمودن حدود 800 کیلومتر باید باک خودرو را پر کنید و این به معنای مصرف 5.9 لیتری در هر 100 کیلومتر است. اگر از طرفداران جعبه‌دنده دستی هستید نیز می‌توانید آن را با انواع دستی رنو کپچر که دارای گیربکس 6 سرعته هستند، تجربه کنید. در سوی دیگر میدان پژو 2008 با شتاب صفر تا صد 9 ثانیه و حداکثر سرعت 206 کیلومتر بر ساعت تجربه بهتری از سرعت و شتاب را برای شما رقم میزند. حجم باک کوچک‌تر (45 لیتر) و مصرف سوخت بیشتر (6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) آن نیز شما را در مسافت کمتری مجبور به سوخت‌گیری می‌کند.
مقایسه امکانات رفاهی
در این بخش باوجود شباهت بسیار میان دو خودروی فرانسوی، رنو کپچر دارای برتری است. دی‌لایت، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها، سنسور نور، سیستم صوتی تصویری مجهز، تهویه اتوماتیک، پشت‌سری‌های عقب قابل تنظیم، گرم‌کن و کنسول صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی برقی، مسیریاب، انتخاب حالت رانندگی، کروز کنترل، سیستم کنترل‌کننده سرعت با توجه به سرعت مجاز تعیین‌شده، مصرف بهینه موتور، فرمان تلسکوپی با قابلیت تنظیم ارتفاع و ورود و استارت بدون کلید ازجمله امکانات رفاهی در نظر گرفته‌شده در رنو کپچر است. پژو 2008 نیز دارای امکانات مشابهی است اما فقدان حالات مختلف رانندگی، فرمان تلسکوپی، کنترل سرعت و مصرف و گرم‌کن صندلی در آن کاملا به چشم می‌آید.
ایمنی
دانستن این نکته که رنو کپچر و پژو 2008 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی (نمره عالی) از موسسه N-Cap اروپا شده‌اند، می‌تواند قوت قلبی برای شما به‌عنوان خریدار این خودروها باشد. هرچند که برخی معتقدند تجهیزات ایمنی این خودروها آن‌چنان که باید راضی‌کننده نیست اما کسب نمره عالی نشان از عملکرد عالی هر دو خودرو در همه بخش‌ها دارد.
استفاده از سیستم ترمز گیری مجهز به ABS و EBD، ترمز کمکی، کنترل پایداری، کمک به حرکت در سربالایی‌ها، 4 کیسه هوا، سیستم کمک پارک، دوربین و سنسور عقب، قفل مرکزی و ایموبلایزر تضمینی برای حفظ ایمنی سرنشینان کودک و بزرگ‌سال رنو کپچر و عابران پیاده است.
پژو 2008 نیز برای حفظ ایمنی سرنشینان و عابران پیاده و کمک به راننده از سنسور کنترل فشار باد لاستیک‌ها، سنسور و دوربین عقب، سنسور باران، 6 کیسه هوای سرنشینان و پرده‌ای، دزدگیر پارامتریک با قابلیت کنترل پیرامونی، ترمز ABS و EBD، کنترل پایداری و کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها استفاده می‌کند.
جمع‌بندی
مقایسه خودروهای فرانسوی رنو کپچر و پژو 2008 نشان داد که این دو خودرو دارای شباهت‌های زیادی با یکدیگر هستند. شاید تنها عاملی که سرنخی برای تصمیم‌گیری به دست شما دهد، بخش فنی این خودروهاست. پژو 2008 تجربه شتاب‌گیری و سرعت بهتری به شما بخشیده و دارای ظاهر اسپرت‌تری است. در مقابل رنو کپچر دارای وزن بیشتر و قدرت مانور کمتری است. بنابراین جوانان کمتری به سراغ آن می‌روند. به دلیل فضای عقب بزرگ‌تر، مصرف سوخت کمتر و امکانات رفاهی کمی بیشتر، خانواده‌های بیشتری به سراغ رنو کپچر می‌روند. بااینکه هر دو خودرو از خودروهای باکیفیت و محبوب فرانسوی در سطح جهان هستند، اعمال تحریم‌ها و خروج شرکت‌های اروپایی منجر به توقف تولید این خودروها شده و قیمت آن‌ها با افزایش عجیبی روبه‌رو شده است. همچنین این عامل ممکن است تامین قطعات و بازار دست‌دوم آن‌ها را با مشکلاتی جدی‌تر مواجه کند.پ

منبع مقاله: 6 مزیت پژو 2008 – پرشین وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.