آگوست 14, 2022
نهضت آموزش زبان اشاره در کردستان آغاز شد

نهضت آموزش زبان اشاره در کردستان آغاز شد

[ad_1]

به گزارش ایرنا، خلیل رنجبر روز دوشنبه در نشست خبری که در فضای مجازی برگزار شد، اظهار داشت: این نهضت در راستای تسهیل در برقراری ارتباط اجتماعی معلمان، والدین و سایر افراد جامعه با دانش‌آموزان دارای آسیب شنوایی در بستر فضای مجازی آغاز شده و تا اواخر آذر ماه جاری نیز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: این نهضت در گروه اول برای ۸۰ نفر از معلمان به مدت ۸۰ ساعت، در گروه دوم برای ۴۰ نفر از والدین به مدت ۴۰ ساعت و در گروه سوم برای ۳۰ نفر از رابطین نهادها و دستگاه‌ها به مدت ۴۰ ساعت اجرایی خواهد شد. ‌

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: در برنامه‌های جاری سازمان استثنایی کشور سه بسته تحولی در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است که نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی یکی از برنامه‌های این بسته‌ها است.

وی ادامه داد: این نهضت با هدف گسترش عدالت آموزشی، همسان‌سازی زبان اشاره، کمک به ارتباط و آموزش افراد دارای آسیب شنوایی، تامین نیروهای متخصص و آموزش دیده، هماهنگی روش آموزش زبان با بکارگیری یک الگوی واحد، توجه به شان و کرامت افراد ناشنوا و احیای زبان اشاره توسط مدرسان کشوری مرضیه کامیاب نژاد وارکان خوش کلام در حال برگزاری است.

رنجبر با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی – حرکتی در دانش آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن در سازگاری‌های اجتماعی با چالش‌های فراوانی روبه رو هستند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است، گفت: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و فراگیری مهارت‌های زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.

رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارت‌های شغلی و تحصیلی و کناره‌گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده‌ای اعلام کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه برناراحتی‌های روانی، خلقی و تحمیل هزینه‌های بالای توانبخشی با آن مواجهه می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان ونوع معلولیت آنها شناخت کمی دارد، تاکید کرد: ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در جهت کاستن علل مولد آنها نقش به سزایی در جلوگیری از روند رو به افزایش موارد جدید کم شنوایی دارد.

امسال حدود یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۳۹ مدرسه و مرکز با نیاز ویژه مقاطع مختلف تحصیلی استان کردستان مشغول تحصیل هستند.

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.